merenung
merenung
merenung dosa2

Aku hampir berputus asa…


Sepertimana Firman Allah: “Katakanlah: Wahai hamba-hambaKU yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya . Sungguh, Dialah yang Maha Pengampun, Maha Penyayang” (Surah Az-Zumar: 53).

Sungguh lembut dan indah cara Allah memberi harapan dan motivasi kepada kita hamba yang lemah lagi hina ini.

Dalam ayat yang tersebut di atas sudah cukup untuk membuat kita tetap bangkit walau sering terjatuh pada lubang dosa yang sama. “La Ta’ natu”- jangan berputus asa!.

Itulah suatu sifat yang Allah ajarkan kepada kita mengenai harapanNya kepada kita. Allah sendiri yang memujuk kita agar kita tidak mudah berputus asa dari rahmatNya.

Kita boleh belajar dari syaitan yang sifatnya tidak berputus asa dalam menyesatkan manusia dari jalan Allah.

Kita manusia dididik oleh Allah agar selalu kuat dan tidak mudah menyerah kerana Allah adalah sebaik-baik penolong.

Walaupun kita sering berbuat dosa, zina atau maksiat, pintu rahmat Allah itu luas dan tidak pernah tertutup melainkan apabila kiamat tiba. “Aku buat lagi! Aku tau Allah tak akan maafkan aku!” Mungkin kita pernah atau sering terpikir seperti ini, nah, inilah titik punca syaitan itu menyesatkan kita agar kita bersangka buruk dengan Allah.

Sedangkan kita sebagai hamba perlu tahu sifat Allah itu Ar-Rahman dan Ghafur (Maha Pengasih dan Pengampun). Tidak kira berapa ribu kali pun kita jatuh pada lubang dosa yang sama, kita perlu bangkit dan memotivasikan iman kita untuk selalu bertaubat.

Allah itu suka kepada hamba-hambaNya yang suka membersihkan diri dari dosa. Apabila kita telah berbuat dosa kita hendaklah bersegera melakukan taubat, bukankah Allah telah berfirman: “dan orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri mereka sendiri, bersegera ingat kepada Allah lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah?” (Surah Al-Baqarah: ayat 135)

Jom follow kami di telegram:
https://t.me/nahkasi

One thought on “PUTUS ASA….. APA YANG PERLU AKU LAKUKAN?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *